Olarin koulun oppilaiden artikkeli: Itämeripäivä
Artikkelin ovat kirjoittaneet Olarin koulun oppilaat Mimosa Bonsdorff (8D), Anna Sun (8D) sekä Kasper Hagros (8C). Olarin koulu on BSAG:n Itämeri-koulu.
Tiistaina 19.9.2018 Olarin yhtenäiskoulun kolmos- ja kahdeksasluokkalaiset kokoontuivat Haukilahden rannalle viettämään ulkoilupäivää. Sää oli erinomainen ulkoilupäivän viettoon. Aurinko paistoi lähes koko päivän, vaikka aamuinen tuuli viilensikin tunnelmaa.
Kaikki oppilaat tapasivat toisensa Haukilahden rannassa 8.30. Oppilaat jaettiin 3-5 hengen ryhmiin. Jokaiseen ryhmään pyrittiin saamaan että kolmos-, sekä kahdeksasluokkalaisia oppilaita. Yksi ryhmä ehti päivän aikana kiertää yhteensä kuudessa pajassa, vaikka pajoja olikin kaiken kaikkiaan kahdeksan kappaletta. Ensimmäisten pajojen toiminta aloitettiin 9.10.
Pajoissa oli tarkoitus tutustua Itämereen ja suorittaa Itämereen liittyviä tehtäviä. Yksi paja kesti 20 minuuttia. Pajoissa saatiin mahdollisuus tutustua Itämereen eri tavoin kuin esimerkiksi oppitunneilla. Päästiin oppimaan uusia asioita yhdessä porukan kanssa ottaen oppia muilta ja opettaen muita. Jokainen paja lähestyi Itämerta eri näkökulmasta, minkä ansiosta pajat tarjosivat todella monipuolista tapahtumaa ja uutta opittavaa.
Oletko ikinä pohtinut, mitä rakkolevän rakkojen sisällä on? Leviä tutkivassa pajassa oppilaat saivat oppia kaikkea mielenkiintoista levistä ja niissä asuvista eliöistä. Pajassa käytettiin hyödyksi KeepLoop-suurennuslasia. Sen avulla voitiin nähdä levän seassa eläviä eliöitä ja niiden liikkeitä. Leviä oli montaa lajia, esimerkiksi rakkolevä sekä ruskolevä. Monien mielestä yksi mielenkiintoisimmista asioista mitä pajassa opittiin oli se, että rakkolevän rakkojen sisällä on kaasua, jonka avulla ne pystyvät kelluttamaan itseään veden pinnalla. Etenkin kolmosluokkalaiset innostuivat kovasti etsimään levien seasta eliöitä. He löysivät muun muassa leväkatkan, joka näyttää heidän mielestään pikkuruiselta madolta. Sen lisäksi he pähkäilivät kahdeksasluokkalaisten kanssa joidenkin eliöiden lajeja. Pajassa opittiin paljon myös kahdeksasluokkalaisille uusia lajeja.
Liikuntapajassa lähestyttiin Itämerta liikkumisen ilon kautta. Pajassa hyödynnettiin rannalla olevaa liikuntatelinettä. Tehtiin erilaisia liikkeitä telinettä käyttäen. Esimerkkinä leuanveto ja dipit. Leuanvedossa oppilailla oli mahdollisuus käyttää apuna kuminauhaa, jonka avulla leuanveto muuttui paljon helpommaksi ja hauskemmaksi. Monet keksivät soveltaa kuminauhan käyttöä, joten tässä pajassa nähtiin uusia oppilaiden omanlaisia liikkeitä. Kokonaisuudessa pajassa koettiin liikunta luonnon ympäröimänä.
Tämä paja ei monen mielestä kuulosta kovinkaan innostavalta, mutta tekemistä silti riitti. Pajassa mitattiin eri välimatkoja rannalla. Esimerkiksi oppilaat onnistuivat selvittämään rantaviivan pituuden. Alkuun oppilaat saivat mahdollisuuden arvata pituutta. Tehtiin siis hypoteesi. Tämä oli kolmosluokkalaisille uusi termi. Hypoteesin jälkeen tarvittiin jokaisen apua, kun mitattiin matka jalkamitoin. Silloin otettiin askelia ja laskettiin askelten avulla matkan pituutta. Vasta jalkamitoilla mitattua saatiin opettajalta metrin mittaisia keppejä. Yhteisvoimin mitattiin matka jälleen kepeillä. Kaikki tulokset saatua vertailtiin tuloksia. Ilmassa saattoi olla hämmennystä ja ihmettelyä. Hypoteesin ja lopullisen tuloksen ero oli kahdeksasta metristä ihan jopa melkein nollaan metriin. Sitä ihmeteltiin, miten arvio meni noin mönkään? Oli kuitenkin hauskaa nähdä, miten paljon hypoteesi meni pieleen suuntaan tai toiseen.
Omasta mielestämme taidepaja oli kaikista pajoista kiinnostavin. Siinä päästiin käyttämään luovuutta ja taitoa hyödyntämään luonnosta kerättyjä varoja. Tarkoitus oli luoda Haukilahden rannalle erilaisia taideteoksia Itämeren ja rannan antimia hyödyntäen. Aluksi oli hankalaa löytää mitään, mistä väsätä minkäänlaista taidetta, mutta lopuksi luovuus vei voiton. Päivän aikana rannalle ilmestyi kaikenlaisista materiaaleista tehtyjä teoksia. Oppilaat olivat esimerkiksi keksineet hyödyntää rannan vesirajaan kerääntynyttä levää, sekä rannan läheisyydestä löydettyjä keppejä sekä lehtiä kivistä puhumattakaan. Oli hauskaa sekä inspiroivaa tutkia teoksia ohikulkumatkalla. Monen mieleen putkahti tämänkaltaisia ajatuksia:
”Mitäköhän tuo lehti symboloi?” tai ”Yksityiskohdat tekevät teoksesta hauskaa tutkittavaa!” Jokainen myöskin ymmärsi kunnioittaa toisten taideteosta ja kommentoida sitä positiivisuuden kautta. Ei se yllättävää ollut, mutta kehuttavaa se todellakin oli!
Päivän aikana oli myös mahdollista tutustua pajaan, jossa tutustuttiin merimerkkeihin. Kiikareita käyttäen voitiin tähystää ulapalle ja nähdä veneitä ja aluksia ohjaavia merimerkkejä. Ne kertovat sen, missä on karikkoista ja mistä on turvallista kulkea. Opettajalla oli mukana myös merikarttoja, joista käy ilmi merimerkin tyyppi sekä sijainti. Kahdeksasluokkalaisille majakoiden rakentamisen syyt olivat ennestään jo tuttuja, mutta heistä oli mukavaa opettaa kolmosluokkalaisille uusia asioita. Vaikka kahdeksasluokkalaisille tuttuja olivat jo monet asiat entuudestaan, olivat merimerkit heille silti osittain vieraita.
Näiden pajojen lisäksi päivän aikana vedettiin myös monia muita erilaisia pajoja. Esimerkkinä paja, jossa opeteltiin eri kielien avulla mereen ja ulkoiluun liittyviä sanoja. Monet näkivät sen, että eri kielet todella saattoivat muistuttaa toisiaan niinkin paljon. Kaikki pajat olivat kiinnostavia ja innostavia!
Päivä kului leikkien, naureskellen, mutta ennen kaikkea oppien uusia asioita!
”Kaikkein kivointa oli pajojen monipuolisuus!” moni pystyi samaistumaan tähän ajatukseen.
“Tutkimme luuppien avulla erilaisia leviä ja löysimme sieltä mm. ilmarakkoja ja merirokkoja. Näimme kiikareilla merimerkkejä ja opimme hieman enemmän merikartoista. Saimme yllätyksemme tietää, että merestä on paljon opittavaa.”
“Opimme, että levät kasvavat vyöhykkeissä. Levästä löytyi merirokkoa ja levärupea.” “Kivointa oli ötökkätyöpaja, jossa pyydystimme ja tutkimme rannan hyönteisiä.”
“Ominaisuusruudukon täyttämisessä oli hankalaa löytää jokaiseen ruutuun eri esineitä. Havaitsimme, että luonnossa on paljon pikkuroskia.”
“Taideteoksemme kuvasi Itämeren saastumisen vaikutusta ihmisten elämään.”
“Havaitsimme, että monet ovat ymmärtäneet Itämeren ongelmat väärin. Että muovi olisi suurin ja ainoa ongelma Itämeressä.”
“Haavilla onnistuimme pyydystämään kaksi levän seassa piileskellyttä läpinäkyvää pikkukalaa, joita säikähdin niin että meinasin pudota veteen.”
“Kivointa oli, kun pääsimme tekemään yhteistyötä ihanien 3. luokkalaisten kanssa. Pienillä koululaisilla oli selvästi hauskaa. Lapset riemastuivat, kun oppivat jotain uutta kielistä tai ötököistä. Opimme, miten monipuolinen Itämeri on monine eläin- ja kasvilajeineen.”
”Saimme viettää meren äärellä aikaa ja oppia asioita niinkin lähellä Itämerta, nimittäin Itämeren rannassa!”, uudenlainen oppimisympäristö antoi motivaatiota oppimisen ilon kera kaikille!