TIEDOTE: Mobiilipeli nuorille ravinteiden kierrätyksestä

Opetuspeli sisältää tiukkaa asiaa sekä vessanpönttöön ja kanoihin törmäilyä

Elintärkeiden ravinteiden, typen ja fosforin kierrätyksestä ja vesistöjen puhdistamisestä kertova mobiilipeli on raikas opetuspeli. Baltic Sea Action Groupin julkaisemassa pelissä pelaaja kierrättää omia ravinnepallojaan laitettaan kallistelemalla. Ravinteiden tippuessa radaltaan, alla liplattavan meren tila pahenee. Onnistuneiden kierrätyskierrosten mukana meri muuttuu kirkkaammaksi ja pelaajan pisteet karttuvat.  Tiedon määrää on tietoisesti pidetty kurissa ja viihdyttävyyttä on mietitty muutenkin.

”Alussa kaikki huomio menee ravinteiden pitämiseen radallaan, vasta myöhemmin pystyy huomaamaan mihin tarkemmin törmäsikään ja alkaa hahmottaa ravinneketjua. Tietoa karttuu pelikertojen mukana ja siksi pelin pitäisi olla myös koukuttava” kertoo pelin rakentanut pelisuunnittelija Teemu Jäppinen”Tämän tyylisten pelien käyttö opetusmateriaalina on aikalailla uutta.”

Baltic Sea Action Group, BSAG on 2008 perustettu sitoutumaton säätiö, joka tekee työtä koko Itämeren pelastamiseksi. Mobiilipeli haluttiin tehdä tuomaan Itämeren ja ihmisten ruokaketjun suhdetta näkyväksi. Koulut ovat olleet kiinnostuneita Itämereen liittyvästä opetusmateriaalista ja BSAG on tuonut ravinteiden kestävää käyttöä ja kierrätystä esille jo useamman vuoden ajan.

”Fosfori ja typpi ovat elämälle välttämättömiä ravinteita, joihin ruoantuotanto perustuu. Vesistöihin kuten Itämereen joutuessaan ne aiheuttavat vakavia ympäristöongelmia”, säätiön asiamies Mathias Bergman sanoo. ”Fosforin mineraaliset varannot ovat ehtymässä ja typen tuottaminen vie valtavasti fossiilisia polttoaineita. Arvokkaiden ravinteiden hukkaaminen mereen on haitallista ja älytöntä”, Bergman jatkaa

”Viesti, jonka haluamme antaa, on että ravinteiden pitäminen kierrossa ruoantuotannon käytössä, auttaa Itämerta ja parantaa mahdollisuuksiamme tuottaa ruokaa planeetan kasvavalle väestölle.”

Opetusmateriaalia ravinteiden kierrätyksestä.pdf

Peli on ladattavissa ilmaiseksi android- ja applen laitteille applikaatiokaupoissa nimellä Baltic Sea Action Game.

Lisätietoja:

Pieta Jarva / 050 338 1096 / pieta.jarva (at) bsag.fi