Siirry pääsisältöön

BSAG:n joulukampanja on käynnistynyt!

Uutinen

Baltic Sea Action Group on jälleen käynnistänyt perinteisen joulukampanjansa, joka kiinnittää tänä vuonna huomion erityisesti Itämeren pohjassa vallitseviin hapettomiin olosuhteisiin. BSAG:n joulukampanja tarjoaa yrityksille mahdollisuuden käyttää joululahjarahansa tavaroiden sijasta Itämeren pelastustyöhön. Tähän viittaa myös kampanjan slogan, ”Anna Itämerelle lahjaksi pelkkää ilmaa!”

Kampanjaa varten kuvatuissa videoissa säätiön perustajat Ilkka Herlin ja Saara Kankaanrinta, sekä Yhdysvaltain entinen Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck ja näyttelijä Tommi Korpela sukelsivat pinnan alle pidättämään hengitystään Itämeren puolesta. Dramaattiset videot korostavat happikadon tukaluutta. Tommi Korpelan ja Bruce Oreckin lähteminen mukaan kampanjaan oli paitsi iloinen uutinen, myös linjassa BSAG:n eri alojen yhteistyötä painottavan toimintaperiaatteen kanssa. Itämeren pelastamiseksi tarvitaan panosta kaikilta yhteiskunnan osa-alueilta, taiteilijoista talouden ja politiikan toimijoihin!

”Rehevöityminen rasittaa Itämerta edelleen, ja uutena uhkana on ilmastonmuutos. Vaikka Itämeren tilanne on vakava, ja kampanjavideoiden tunnelma synkkä, tuo hyvän asian puolesta taisteleminen kuitenkin hyvää mieltä lahjoittajille. Samalla Itämeren hyväksi tehtävä työ hyödyttää sekä meren ainutlaatuista eliöstöä, että kaikkia meitä Itämerestä nauttivia ihmisiä”, toteaa BSAG:n toimitusjohtaja Johan Schmidt.

Itämeri ei edelleenkään voi erityisen hyvin, ja sen pohjassa on laajoja hapettomia alueita. Maalta tulevan ravinnekuormituksen aiheuttama rehevöityminen tuottaa runsaasti levämassaa, jonka hajottaminen kuluttaa happea. Hapettomilla alueilla ei mikrobeja lukuun ottamatta ole juuri elämää. Hapettomissa oloissa pohjan sedimenteistä myös vapautuu sinne jo kertaalleen sitoutuneita vanhoja ravinteita, mikä edelleen kiihdyttää rehevöitymistä.

Joulukampanjaan lahjoittaneet yritykset saavat näkyvyyttä kampanjasivulla, sekä viestintämateriaalia, jolla he voivat tiedottaa lahjoituksesta yhteistyökumppaneilleen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Näkyvyyden ja materiaalien määrä riippuu lahjoitetun summan suuruudesta. Kaikki lahjoittaneet voivat myös halutessaan osallistua alkuvuodesta Löylyssä järjestettävään Itämeri-iltaan.

BSAG ei toteuttanut kampanjaa yksin, vaan apuna oli useita toimijoita pro bono -hengessä. Visuaalisesta ilmeestä vastasi suunnittelutoimisto Taivas, ja kampanjan nettisivut ovat J+CO:n käsialaa. Kampanjavideoiden kuvauksessa olivat mukana Duotone ja Valofirma, ja tilat kuvauksiin järjesti Genesta Suomi.

Kampanjasivuun pääset tutustumaan osoitteesta www.joululahjaitamerelle.fi.

Lue myös

Lue lisää
image/svg+xml