”Fisut” ja markkinointiviestinnän toimijat osallistuvat Itämeren pelastamiseen


Uutiset / 17.06.2012

Tänä kesänä kalat uivat maalla ja merivesi pärskyy kotisohville. Baltic Sea Action Group on mukana MTV3:n Itämeri –sarjassa, jossa Itämeren haasteet avataan viihteen keinoin suurelle yleisölle. Tiistaina 19.6. alkavasta sarjasta pyörähtää käyntiin BSAG:n varainhankinta, jota vauhdittaa markkinointikampanja ”Fisut”. Cannesissa 2010 palkitut, suunnittelutoimisto Taivaan kala-hahmot testaavat tänä kesänä mm. joukkoliikennettä ja risteilyjä. Muut Itämeritalkoisiin osallistujat ovat Masanttimedia, Painomiehet Oy, JCDecaux sekä Tallink Silja Oy.

Kala-animaatiot olivat mukana Helsingin 2010 Baltic Sea Action Summit –huippukokouksessa, joka kokosi Itämeren maat tekemään konkreettisia tekoja Itämeren tervehtymiseksi. Finlandia-talon seinille heijastetut kalat pääsivät aina arvovieraiden pöytäkeskusteluihin asti.

Viestintäalalla on selkeä rooli Itämeren pelastamisessa. ”Itämeren tilasta uutisoidaan jo hyvin. Mutta kuinka väki innostetaan toimimaan, se on oma lajinsa” sanoo BSAG:n viestintäjohtaja Johanna Konttila. Fisut aukaisevat myös sanaisen arkkunsa ja kommentoivat kotiolojaan BSAG:n Facebookissa. ”Kirpeät oivallukset ottavat kantaa Itämeren olennaisiin ongelmiin, kuten rehevöitymiseen”. Sosiaalisessa mediassa filosofoivat Fisut lähtevät elämään omaa elämäänsä. ”Fisuja voi jakaa Facebookissa ja meiltä voi pyytää banneria verkkosivuilleen. Näinkin voi osallistua Itämeren pelastamiseen” Konttila sanoo.

Fisut suunnitellut Taivas on ollut mukana BSAG:n työssä alusta asti. Itämeren asialla ovat myös ulkomainosyhtiöt JCDecaux ja Masanttimedia, joista jälkimmäinen on ensimmäinen pohjoissuomalainen Itämerityöhön sitoutunut yritys. Konttila uskoo, että Suomessa herätään Itämeren mahdollisuuksiin. ”Suomi on Itämeren sylissä. Ympäristöteknologiaa voi löytyä Itämeren ongelmiin kaikkialta Suomesta.”

Varainhankinnan lisäksi BSAG valmistelee seuraavaa BSAS-huippukokousta Venäjälle. Tarkempaa päivämäärää odotellaan, vielä kesän aikana. Myös BSAG:n maihinnousu Ruotsiin on edennyt vauhdilla. ”Vastuullisuuskysymyksissä länsinaapurissa ollaan muutenkin pitkällä. Ajattelu läpäisee koko liike-elämän ja on yritysten strategian ytimessä” sanoo Ruotsin toimintoja vetävä Mikael Aminoff, BSAG:n Senior Advisor.

”Fisut” on Baltic Sea Action Groupin markkinointikampanja, jolla vauhditetaan säätiön varainhankintaa. Kerätyt varat käytetään HELCOMin määrittelemien Itämeren ongelma-alueiden ratkaisemiseen. Itämeri on esillä MTV3:n Itämeri-sarjassa kesätiistaisin (alk. 19.6.klo 20). Sarja on MTV Median Oy:n Itämeri-sitoumus. Sarjassa merikarhu Roope Flinkman ja oppipoika Heikki Paasonen tekevät merimatkan, jonka aikana Itämeren ongelmat ja ratkaisumahdollisuudet avataan viihteen keinoin.

Lisätiedot:
Johanna Konttila, viestintäjohtaja, BSAG, Johanna.konttila(at)bsag.fi, +358 40 352 899

LUE LISÄÄ UUTISIA

LAHJOITA