Tiedote DROPPilta: Uusi yhteiskunnallinen yritys lahjoittaa voittonsa BSAG:n Itämeri-työhön

”Päämääränäni on pelastaa Itämeri”, toteaa uuden yhteiskunnallisen yrityksen perustaja Amanda Sundell hymyillen. DROPP tuo myyntiin lähdeveden, joka tarjoaa kestävän vaihtoehdon Suomessa tällä hetkellä myynnissä oleville brändeille. DROPP on yhteiskunnallinen yritys, joka tarjoaa yrityksille ja yksilöille kanavan Itämeren suojeluun: DROPP lahjoittaa kaiken voittonsa Baltic Sea Action Groupin tulokselliseen työhön Itämeren suojelemiseksi.

Perustaja Sundell on vakavissaan: ”Teemme oman osuutemme tarjoamalla kestävän vaihtoehdon Suomessa nyt tarjolla olevalle lähdevedelle ja ohjaamalla voiton Itämeren suojeluun. Näin voimme auttaa Itämerta elpymään.”DROPPin tavoitteena on, että vuonna 2017 joka 10. myyty vesipullo Suomessa olisi DROPP -vettä. Tämä mahdollistaisi todella merkittävän lahjoituksen Itämeren hyväksi – yli miljoona euroa vuodessa.

DROPPin tärkein kumppani on Baltic Sea Action Group, joka käytännössä oteuttaa Itämeren pelastamistyötä. Säätiö valikoitui yhteistyökumppaniksi, koska BSAG on toimintansa alusta asti tukenut innovatiivisia aloitteita ja ennakkoluulottomalla tavalla tuonut yhteen julkiset ja yksityiset toimijat.

”Olemme alusta asti hakeneet mukaan Itämeri-talkoisiin niin suuryrityksiä, pienyrityksiä kuin muita toimijoita, aina sen mukaan mitä kuhunkin ratkaisuun tarvitaan. Ratkaisun osia kanssamme on rakentanut jo yli 250 Itämeri-sitoumuksen tekijää, mukaanlukien Itämeren ympärysvaltiot. Tähän kunnioitettavaan joukkoon liittyi myös DROPPin sitoumus kerätä varoja Itämeri-työhön”, kertoo säätiön asiamies Mathias Bergman.

DROPP lähti yhden ihmisen haaveesta tehdä jotain oman lähiympäristönsä hyväksi usean ulkomaalla vietetyn vuoden jälkeen, mutta on saanut mukaansa jo joukon yrityksiä, jotka uskovat parempaan tulevaisuuteen Itämerelle ja haluavat aktiivisesti vaikuttaa sen edistämiseksi.

DROPP tulee tänään myyntiin Anton & Anton ja Mumu -lähiruokakauppoihin, Lasirantaan, Mattolaiturille, Kitchiin, SIS. Deli&Café –kahviloihin ja toukokuussa Esplanadin ja Katajanokan lippakioskeihin. Otavakonserni, Aktia, Opetushallitus ja A2B ottavat veden käyttöön yritystarjoilussa.

***********
TAUSTA

Pullotettua vettä myydään Suomessa noin 100 miljoonaa litraa vuodessa. DROPP haluaa antaa kuluttajille mahdollisuuden tukea brändiä, joka omistajien voitonmaksun sijaan ohjaa tuottonsa ympäristön suojeluun. DROPP pullotetaan luonnonlähteestä Pohjanmaalla ja koko brändi lähteestä markkinointiin on kotimaisten pien- ja perheyrittäjien käsissä.

DROPP -pullon elinkaaressa ympäristö otetaan mahdollisimman hyvin huomioon. Pohjanmaalla sijaitsevan lähteen hiilijalanjälkilaskelmien mukaan lähdeveden hiilijalanjälki on 0,5 litran pullolle 128 grammaa hiilidioksidia. Tätä voi verrata muihin janojuomiin, esimerkiksi appelsiinimehun hiilijalanjälki on 0,5 litralle noin 1,5 kg hiilidioksidia ja maidon hiilijalanjälki 0,5 litralle noin 1 kg hiilidioksidia. DROPP pullot ovat kierrätysmuovia ja kuuluvat itsestään selvästi pullonpalautusjärjestelmän piiriin. Suomen pullonpalautusjärjestelmä on ainutlaatuisen toimiva, 94% pulloista palautetaan kiertoon.

DROPP
Amanda Sundell