Tiedote Fazerilta: Fazer on tehnyt sitoumuksen Itämeren hyväksi

Fazer on tehnyt sitoumuksen Baltic Sea Action Groupille. Fazer sitoutuu kehittämään tuotantoaan, toimintatapojaan ja valikoimaansa siten, että ne edistävät Itämeren ekologista tasapainoa. Itämeren alueella konkretisoituvat Fazerin monet keskeiset vaikutukset ympäristöön. Pienentämällä näitä vaikutuksia edistetään myös Itämeren tilaa.
”Itämeri yhdistää markkina-alueitamme ja fazerilaisia. Merkittävä markkina-asemamme ja sijaintimme Itämeren ympärillä tekevät meren suojelusta Fazerille tärkeän. Fazer on sitoutunut pienentämään toimintansa ympäristövaikutuksia, ja tämä sitoumus on tapamme kertoa julkisesti, mitä olemme päättäneet tehdä Itämeren hyväksi”, kertoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte.
Fazerin BSAG:lle tekemä sitoumus koostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat energiatehokkuuden parantaminen ja kestävä energianhankinta, vastuullisen viljanhankinnan kehittäminen, suomalaisen viljanviljelyn kehitystyö Fazer Myllyn kanssa sekä vastuullisen valikoiman kehittäminen Fazer Food Servicesin palveluissa.
Fazerin tuotantolaitosten ja ravintoloiden keskeisimmät suorat ympäristövaikutukset ovat raaka-aineista, tuotteista ja tuotannosta syntyvät jätejakeet sekä energian- ja vedenkulutus. Näihin ympäristövaikutuksiin Fazer voi myös itse parhaiten vaikuttaa.
”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että Fazer on liittynyt mukaan Itämeri-talkoisiin”, sanoo BSAG:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin. ”Fazerilla on asemansa vuoksi erinomainen mahdollisuus vaikuttaa Itämeren tilaan omaa toimintaansa suuntaamalla. Fazerin sitoumus on myös esimerkki siitä, että toimintaa analysoimalla linkkejä Itämereen löytyy useita. Esimerkiksi viljelykriteerien kehittäminen ravinteiden kierrätystä tukevaksi vaikuttaa Itämeren rehevöitymiseen suoraan”, Herlin jatkaa.
”Teemme jatkuvasti työtä toimintamme ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Fazer on merkittävä elintarvikealan toimija Itämeren alueella ja näemme, että meillä mahdollisuus vaikuttaa Itämeren tilaan omalla toiminnallamme sekä yhdessä kumppaneidemme kanssa. Uskomme, että vahvistamalla yhteistyötä arvoketjussa, voimme yhdessä alan toimijoiden kanssa saada merkittäviä asioita aikaan”, toteaa Pekka Rantala, Fazer Brands –liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja.
Fazerin sitoumukset Itämeren hyväksi
Fazer Brands -liiketoiminta-alueella tavoitteena on vähentää energiankulutusta 20 prosentilla tuotetta kohden vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvien energialähteiden osuus sähkönkulutuksesta on tavoitteena nostaa 70 prosenttiin vuoteen 2017 mennessä. Energiankäyttöä tehostetaan kehittämällä olemassa olevia tuotantolaitoksia ja -prosesseja sekä investoimalla energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähentämällä tuotannossa syntyvän jätteen määrää.
Fazerin leipomoliiketoiminnassa luodaan vastuullisen viljanhankinnan visio, jossa viljanhankinnan kriteerejä kehitetään yritysvastuun näkökulmasta.
Fazer Mylly luo vastuullisuusohjelman, jossa muun muassa huomioidaan toiminnan ympäristövaikutukset. Fazer haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista viljanviljelyä tavalla, joka hyödyttää sekä viljelijöitä että kuluttajia.
Fazer Food Services kehittää vastuullista valikoimaansa ottaen ympäristötekijät huomioon. Tärkeitä asioita ovat raaka-aineiden kotimaisuus ja niiden jäljitettävyys sekä kauden raaka-aineiden käyttö ja ruokajätteen vähentäminen. Lisäksi tavoitteena on edelleen lisätä luomutuotteiden määrää valikoimassa.
”Fazerilla on pitkä historia Itämeren ympärillä paitsi liiketoiminnassa myös ympäristönsuojelussa. Yrityksen perustaja Karl Fazer piti huolta luonnosta ja ympäristöstä ja perusti luonnonsuojelualueen Ahvenanmaan saaristoon. Fazerilla on aina kunnioitettu tätä perinnettä ja meillä on vahva tahto toimia esimerkillisesti myös tulevaisuudessa. Myös aloite sitoumuksen tekemisestä tuli Fazerin omalta työntekijältä”, Pekka Rantala kertoo.
Fazerin antama sitoumus julkistetaan 5.–6.4. pidettävän Itämeri-huippukokouksen yhteydessä Pietarissa.
Baltic Sea Action Group eli BSAG on vuonna 2008 perustettu puolueeton säätiö, joka kokoaa yritykset, valtiot ja järjestöt tekemään konkreettisia asioita Itämeren pelastamiseksi. Kansainvälistä kiinnostusta herättäneen säätiön Itämeri-talkoisiin on lähtenyt mukaan jo 220 toimijaa. Säätiön lähtökohta on, että jokainen voi auttaa jollakin tavalla Itämerta.
Sitoumusten edistymistä tarkkaillaan välitavoitteiden avulla ja ne voivat olla osaamista, tuotteita, palveluja, rahaa tai oman toiminnan kehittämistä Itämerta hyödyttävällä tavalla. Kaikki sitoumukset ovat nähtävillä osoitteessa www.bsag.fi. Fazerin sitoumuksen edistymistä voi seurata huhtikuun alusta lähtien osoitteessa www.fazer.com/itameri.
– Pekka Rantala, toimitusjohtaja, Fazer Brands, pekka.rantala(at)fazer.com, puh 040 505 1970 (osallistuu Itämeri-huippukokoukseen Pietarissa)
– Ulrika Romantschuk, markkinointi- ja viestintäjohtaja, ulrika.romantschuk(at)fazer.com, puh. 040 566 4246
– Anne-Maria Flanagan, yritysvastuujohtaja, Fazer-konserni,
anne-maria.flanagan(at)fazer.com, puh 040 187 1482
– Johanna Konttila, viestintäjohtaja, BSAG, johanna.konttila(at)bsag.fi, puh 040 352 8899
Fazer-konserni
Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.