TIEDOTE: Suomalaisten teemat esillä YK:n valtamerikonferenssissa New Yorkissa

UN Ocean Conference in New York

RAVINTEIDEN KIERRÄTYS JA HIILEN SITOMINEN MAAPERÄÄN BALTIC SEA ACTION GROUPIN SITOMUS YK:LLE

Baltic Sea Action Group on kerännyt sitoumuksia Itämeren hyväksi vuodesta 2008. Nyt säätiö on itse tehnyt sitoumuksen YK:n valtamerikokouksessa toimista rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta vastaan Itämeren alueella. Ravinteiden kierrätys ja hiilen sitominen maahan vievät ruoantuotantoa kestävään suuntaan ja vaikuttavat ilmastonmuutokseen ja Itämeren tilaan.

YK:n ensimmäinen valtamerikonferenssi alkoi  maanantaina 5.6. New Yorkissa. Viisi päivää kestävä, ja maailman merien päivään 9.6. huipentuva huippukokous etsii ratkaisuja valtamerien heikkenevään tilaan. Konferenssissa muun muassa kerätään vapaaehtoisia sitoumuksia valtamerien hyväksi. Sitoumuksia on kertynyt jo yli 600 kappaletta. Vastaavia sitoumuksia toimista Itämeren hyväksi kerättiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2010 suomalaisten kokoon kutsumassa Baltic Sea Action Summitissa. Baltic Sea Action Group oli yksi Itämeri-huippukokouksen järjestäjistä, ja säätiö kerää ja seuraa Itämeri-sitoumuksia edelleen.

”Itämeren tila linkittyy vahvasti ilmastonmuutokseen, koska mm.  lisääntyvä sadanta voimistaa rehevöittäviä ravinnepäästöjä. Nyt on ymmärretty myös, että keinot Itämeri- ja ilmastotyössä ovat yhtenevät”, kertoo BSAG:n asiamies Mathias Bergman. Ravinteiden kierrätys, maaperän kunnon parantaminen ja hiilen sitominen maaperään vaikuttavat kumpaankin globaaliin ongelmaan. Siksi halusimme keskittyä niihin myös sitoumuksessamme YK:lle”, Bergman jatkaa.

”Itämeren alueella on tehty yhteistyötä meren ekologisen tilan parantamiseksi jo yli neljäkymmentä vuotta. Kaikki ympärysmaat kattava Itämeren suojelukomissio HELCOM perustettiin 1974. Meillä on Suomessa paljon tietoa toimivista keinoista ja yhteistyön muodoista, joita on mahdollista käyttää myös valtamerien pelastamiseksi ” toteaa ympäristöneuvos Maria Laamanen New Yorkissa.

”Itämeren vakavin ongelma, rehevöityminen, uhkaa muitakin merialueita, ja esimerkiksi Meksikonlahti ja Keltainenmeri kärsivät samalla tavoin hapettomista ja kuolleista merenpohjista”, Mathias Bergman toteaa. ”Sitten kun ravinteiden kierrätys on normaalia liiketoimintaa, loppuu arvokkaiden ravinteiden hukkaaminen vesistöjä rehevöittämään”, BSAG:n asiamies jatkaa.

Suomen delegaatio järjestää​ konferenssissa myös omia tilaisuuksia, joissa esitellään jo käytössä olevia ratkaisuja. BSAG:n oheistapahtuma keskiviikkona 7.6. tuo YK:n konferenssiin muun muassa BSAG:n vetämän liiketoimintalähtöisen Ravinteiden kierrätyksen läpimurto -ekosysteemin, jonka jäsenistä paikalla esittäytyvät HSY (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) ja Outotec.

YK:n konferenssiin osallistuu merikysymyksissä aktiivisten maiden valtionpäämiehiä ja ministereitä, huippuasiantuntijoita sekä kansalaisjärjestöjen ja yritysmaailman edustajia ympäri maailmaa. Suomen delegaatiota johtaa Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka.

Konferenssia voi seurata suorana verkkolähetyksenä osoitteessa: http://webtv.un.org

Konferenssin verkkosivut: https://oceanconference.un.org

BSAG:n sitoumus YK:lle: https://oceanconference.un.org/commitments/?id=18085

Mathias Bergman, asiamies, Baltic Sea Action Group, mathias.bergman@bsag.fi, +358 50 30 7155
Pieta Jarva, tiedottaja, Baltic Sea Action Group, pieta.jarva@bsag.fi, +358 50 3381096.