fbpx

Harmaat vedet meriliikenteessä

Hanke merenkulun ravinnepäästöjen vähentämiseksi

Itämerellä liikennöi päivittäin noin 2000 laivaa, joista 95 prosenttia on rahtialuksia. Näillä aluksilla seilaa arviolta 25000 miehistön jäsentä, joiden tuottama harmaa vesi ja ruokajäte voidaan laillisesti purkaa Itämereen. Vastuulliset toimijat, mm Suomen, Ruotsin ja Viron välillä liikennöivät autolautat sekä reittiliikenteessä toimivat rahtialukset, jättävät jo nyt kaiken jätteen maihin. Tästä huolimatta meriliikenteestä päätyy Itämereen merkittävä määriä ruokajätettä ja harmaata vettä niin risteilyaluksista kuin rahtilaivoistakin.

Baltic Sea Action Groupin käynnistämässä Harmaat vedet meriliikenteessä -hankkeessa kehitetään keinoja meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Harmaiden vesien ja ruokajätteen mukana mereen päätyy paitsi rehevöittäviä ravinteita, myös bakteereja ja mikromuoveja. Hankkeen tavoitteena on merkittävästi kasvattaa maihin purettujen jätteiden määrää toimijoiden vapaaehtoisten käytäntöjen ja ohjeistuksen muutoksen kautta. Toisaalta ruokajätteen osalta tavoite on myös jätteen määrän vähentäminen, mikä syntyy paremman hankinnan, suunnittelun ja käsittelyn kautta. Hankkeen ytimessä on rakentava yhteistyö alan toimijoiden kesken.

Lue hankkeen uutisia

 

Katso Ilkka Herlinin mietteitä meriliikenteestä

 

 

BSAG:n vetämä vastuullisen meriliikenteen hanke Harmaiden vesien ja ruokajätteen vastuullinen käsittely Itämerellä on kaksivuotinen ja saa rahoituksensa Euroopan meri- ja kalatalousrahaston Suomen toimintaohjelmasta 2014–2020.

LAHJOITA

Eläköön Itämeri!

Anna joululahjaksi elämää Itämerelle.

Lahjoita

You have Successfully Subscribed!