Siirry pääsisältöön

Artekin Blue Friday tukee Itämeren suojelua ja kannustaa harkittuun kuluttamiseen

Uutinen, Yritysyhteistyö

Artek Helsinki -myymälässä Black Friday on tuttuun tapaan Blue Friday. Kompromissiostopäätöksiin kannustavien tarjousten sijasta Artek haluaa puhua tiedostavan kuluttamisen ja kestävän kehityksen puolesta. Siksi osa Blue Fridayn normaalihintaisesta myynnistä lahjoitetaan Itämeren suojelutyöhön.

Artekin huonekaluja meren ääressä
Blue Fridayna osa Artek- ja Vitra-ostosten loppusummasta lahjoitetaan Itämeren suojelutyön. Kuva: Artek

Black Friday on vakiinnuttanut Suomessakin paikkansa yhtenä ”shoppailun juhlapäivistä”. Artek Helsingin Blue Friday -konsepti on vaihtoehto turhiin hankintoihin ja heräteostoksiin innostavalle Black Fridaylle. Perjantaina 25.11.2022 Artekissa vietetään jo perinteisesti Blue Fridayta.

”Artek myy tuotteita, joilla on erittäin pitkä elinkaari. Tuotteidemme hankintoja tehdään harkiten ja niiden kanssa eletään vuosikymmeniä, ja usein ne vielä siirtyvät perintönä seuraavalle sukupolvelle. Black Fridayn tarjoukset ohjaavat kompromissivalintoihin, mikä on ristiriidassa yrityksemme arvojen ja toimintatapojen kanssa. Artekissa ajattelemme, että hankintapäätökset saa tehdä hitaasti ja harkiten – tarvittaessa vaikka sisustusammattilaisen tuella – jolloin huonekalut ja valaisimet palvelevat parhaalla tavalla kodissa pitkään”, pohtii Artekin toimitusjohtaja Anja Matilainen.

Alennusten sijasta elämää Itämerelle

Blue Fridayn idea on yksinkertainen: Artek lahjoittaa alennusten sijasta päivän aikana tehtyjen normaalihintaisten Artek- ja Vitra-ostosten loppusummasta 20 % Itämeren suojelutyöhön. Blue, sininen, viittaa mereen. Päivän tuotto lahjoitetaan Baltic Sea Action Groupin Itämeri-työhön.

”Joulunalusaika on jokaiselle hyvä ajankohta tarkastella omaa kuluttamistaan. Sillä, ostammeko kertakäyttöistä tavaraa vai panostammako esimerkiksi aineettomiin lahjoihin tai eliniän kestäviin tuotteisiin, on valtava merkitys ympäristölle. Artekin Blue Friday onkin hieno osoitus vaihtoehdosta kertakäyttökuluttamiselle. Blue Fridayna tiedostava kuluttaja voi tehdä harkitun ostoksen, jonka loppusummasta osa lahjoitetaan Itämeri-työhömme. Lahjoitukset varmistavat toimintamme jatkuvuuden ja niiden avulla pystymme esimerkiksi suojelemaan uusia alueita Itämerellä”, sanoo BSAG:n toimitusjohtaja Laura Höijer.

Poikkeuksellinen Itämeremme valikoitui Artekin lahjoituksen kohteeksi vuonna 2017. Viisi kertaa aiemmin järjestetyllä kampanjalla on kerätty jo 16 000 euroa ainoan meremme hyväksi. Jos pohdit hankkivasi lähitulevaisuudessa Artekin tai Vitran kestäviä tuotteita, niin Blue Friday 25.11. on oikea hetki.

Lue myös

image/svg+xml