Pääsylippu Itämereen herätti ajatuksia ja ihastusta
BSAG:n ensimmäinen kesäkampanja haastoi suomalaisia laittamaan Itämeren kesäkuntoon, jotta voimme nauttia merestämme tulevaisuudessakin. Ajatus siitä, että Itämereen ostetaan pääsylippu niin kuin muihinkin arvostamiimme palveluihin, otettiin positiivisesti vastaan.
Kesän aikana BSAG:n lippuautomaatit kiersivät Suomen rannikkokaupungeissa muistuttamassa Itämeren tilasta. Kiertue kävi Helsingissä, Turussa, Hangossa ja Porissa. Kerta- ja kausilippuja sai myös kampanjasivulta itämerikesäkuntoon.fi, joka palvelee Itämeren ystäviä ympäri vuoden.
Sadat lahjoittajat halusivat auttaa Itämerta pysymään kesäkunnossa, ja mukaan lähti niin yksityishenkilöitä kuin yrityslahjoittajia. Kampanja tuotti yhteensä 254 000 euroa lahjoituksia vedenlaisen luonnon monimuotoisuuden suojeluun. Sydämellinen kiitos jokaiselle lahjoittajalle!
Huomiota mediassa ja viestintäalalla
Itämeri kesäkuntoon -kampanja sai kesän aikana runsaasti näkyvyyttä perinteisessä mediassa, televisiossa ja radiossa. Ansaitun median potentiaalinen tavoittavuus oli yhteensä 10 miljoonaa. Esimerkiksi YLE uutisoi Turun vierasvenesatamasta näin: Viiden euron pääsylippu Itämereen herättelee huomaamaan merten tilan – samalla suojellaan luontoa tulevia sukupolvia varten.
Kampanja noteerattiin myös viestintäalan Finnish Comms Awards -kilpailussa. Se on short listillä Vuoden varainhankintateko -kategoriassa, ja voittaja selviää 16.11.
BSAG:n kanssa kampanjaa tekivät TBWA\Helsinki, Stoked, Parcero, Bauer Media, Varuste.net, Sukelluskoulu Aalto, Grano, MicroMedia, Vallisaari, Hangö Segelförening ja Hangon Beach Bar Plagen. Kiitos kumppaneille tärkeästä tuesta.