BLOGI: Käytännön Itämeri-tekoja 2021

Blogi

Pilotoimme rahtialusten jätevesien hyötykäyttöä, toimme uudistavan viljelyn koulutuksen kaikkien suomalaisten viljelijöiden saataville ja harppasimme ison askeleen Saaristomeren suurimman yksityisen suojelualueen perustamisessa. Kohokohtia juuri julkaistusta vuoden 2021 toimintakertomuksestamme.

Vuonna 2021 kokosimme meriliikenteen toimijat yhteen Ship Waste Action -aloitteeseen, jossa laivojen jätevedet puretaan Itämeren sijasta satamiin ja ohjataan sieltä edelleen hyötykäyttöön. Aloitteesta tulee pysyvä toimintatapa, laiva ja satama kerrallaan. Ensimmäinen kiertotalousketju rakennettiin HaminaKotkan satamaan, ja jatkoa on jo luvassa.

Edistämme uudistavaa maataloutta Carbon Action -työn avulla ravinnepäästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Iso harppaus uudistavan viljelyn leviämisessä otettiin, kun lanseerasimme laajan kumppanijoukon kanssa Uudistavan viljelyn e-opiston. Maksuton verkkokurssi tuo Carbon Action -hiilitilojen kanssa tehdyn työn tulokset kaikkien saataville.

Vedenalaisten arvokohteiden suojelu edistyi merkittävästi, kun Gullkronan ympärysalueen maanomistajat tekivät päätöksen vesialueen suojelemisesta työmme perusteella. Alueesta tulee Saaristomeren suurin yksityisten ihmisten perustama merensuojelualue. Suojeluprosessin oppeja käytetään uusien suojelualueiden saamiseksi.

Onnistumisten taustalla oli jälleen ennakkoluulotonta ja avointa yhteistyötä Itämeren, ilmaston, luonnon ja samalla ihmisten hyväksi. Kiitos kaikille kumppaneillemme: tutkijoille, yritysten edustajille, viljelijöille, kalastuskuntalaisille, virkamiehille ja lahjoittajille.  Ja kiitos BSAG:n mahtavalle porukalle.

Olemme valtavan iloisia ja ylpeitä siitä, mitä saimme aikaan. Lue toimintakertomuksesta tarkemmin.

Tehdään rohkeasti lisää hyvää yhdessä.

Laura Höijer

Pieta Jarva
strategiajohtaja

Onnistuimme yhdessä vuonna 2021