TIEDOTE: LAIVAMEKLARIT KARTOITTAVAT BSAG:N KANSSA ALUSTEN JÄTEVESIEN KÄSITTELYÄ

Uutinen Vastuullinen merenkulku

Baltic Sea Action Group (BSAG) ja Suomen Laivameklarit ry tekevät yhteistyötä Itämeren hyväksi. Laajassa kartoituksessa selvitetään Suomen satamissa asioivien alusten jätevesien ja ruokajätteen käsittelyä.

Tavoitteena on saada tietoa laivojen käsittelylaitteistoista, toimintatavoista sekä harmaiden ja mustien vesien sekä ruokajätteen päätymisestä mereen ja satamien vastaanottolaitteistoihin. Ulkomaisten alusten jätevesien ja ruokajätteen käsittelystä ei ole vielä selkeää kuvaa. Haasteita voi olla satamien vastaanottokyvyssä, tiedonkulussa tai toimintatavoissa. Harmaita vesiä ja ruokajätettä voi laillisesti purkaa mereen, mikä osaltaan rehevöittää Itämerta.

Suomen satamissa tehtiin vuonna 2019 noin 36 000 satamakäyntiä, joista 30 000 kpl oli ulkomaan liikennettä ja 6 000 kpl kotimaan liikennettä. Ulkomaan liikenteessä ulkomaisten alusten osuus oli noin 65-70 % ja kotimaan liikenteessä noin 50 %.

Laivameklarit ry kannustaa omia jäsenyrityksiään tulemaan aktiivisesti mukaan BSAG:n hankkeeseen. Yhteistyössä BSAG:n kanssa laaditaan mobiilisti käytettävä kysely, jolla vuoden 2020 ajan kerätään tietoa aluksilta. Tavoitteena on saada kattava kuva alusten käsittelylaitteistoista, toimintatavoista sekä harmaiden vesien ja ruokajätteen purkutavoista. Tieto hyödyttää myös viranomaisia ja tutkijoita.

Suomen Laivameklarit ry:n jäsenistä mukaan ovat tähän mennessä ilmoittautuneet Suomen suurin agentti C & C Portagency ja sen omistama maan vanhin yhä toimiva meklariyritys Dahlbergs’s Agency, kansainvälinen agenttiyritys GAC Finland sekä suomalaiset merilogistiikkayritykset Kemi ShippingRauanheimo ja Hacklin Port Service. Lisäksi hankkeeseen osallistuu kansainvälinen varustamo SAL Heavy Lift Finland. Nämä yritykset tekevät vuosittain yhteensä yli 10 000 laivanselvitystä, joiden yhteydessä voidaan kartoittaa myös harmaiden ja mustien vesien sekä ruokajätteen käsittelyä.

”Laivameklarit ja agentit ovat keskeinen tiedonvälittäjä aluksen, varustamon ja sataman välillä. Tämä antaa meille loistavan mahdollisuuden osallistua aktiivisena toimijana BSAG:n hankkeeseen Itämeren puolesta,” toteaa Suomen Laivameklarit ry:n toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

Lisätiedot:

Sari Turkkila, toiminnanjohtaja
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
www.shipbrokers.fi

Read in English:
Shipbrokers Finland is working with BSAG to survey the handling of vessel waste waters

Suomen Laivameklarit – Shipbrokers Finland edustaa Suomessa toimivia laivanselvitys-, agentti-, rahtaus- ja linjaliikenneyrityksiä. Yhdistykseen kuuluu 40 alan yritystä. Tavoitteena on edistää jäsenyritysten ja Suomen ulkomaankaupan merikuljetusten toimintaedellytyksiä. www.shipbrokers.fi

Baltic Sea Action Group, BSAG (2008) on riippumaton säätiö, jonka tavoite on Itämeren ekologisen tasapainon palauttaminen muuttuvissa ilmasto-oloissa. BSAG:n toiminta perustuu yhteistyölle ja se tuo yhteen Itämeren ongelmien ratkaisuun kulloinkin tarvittavia toimijoita – yrityksiä, tutkijoita ja poliittisia päättäjiä.  www.bsag.fi