M-Brainin julkisuusanalyysi: positiivista julkisuutta tarjolla sitoumuksen tekijöille
Sitoumusten tekijöiden on suhteellisen helppo saada positiivista tai neutraalia julkisuutta konkreettiselle Itämeri-teolleen ja hyvistä Itämeri-teoista kannattaa viestiä entistä enemmän.Tämä oli M-Brainin vuoden kestoisen julkisuusanalyysin loppupäätelmä.
M-Brain seurasi Itämeri-sitoumuksenaan BSAG:n ja sitoumuksen tekijöiden näkyvyyttä mediassa ja analysoida sitä kolmen kuukauden jaksoissa vuoden verran.
Seurannasta kävi ilmi, että kaikki BSAG:lla tiedossa olleet tilanteet, joissa sitoumuksen tekijä pyrki saamaan sitoumukseen liittyvän aiheensa läpi mediassa onnistuivat. Tästä huolimatta sitoumuksen tekijät olivat Itämeri-teoillaan näkyvillä hyvin vähän. Voidaan siis sanoa, että hyvillä konkreettisilla Itämeri-teoilla parrasvaloihin pääsee ja tilaa lavalta löytyy.
Huomattavaa oli myös, että BSAG:hen liittynyt julkisuus oli joko postiivista tai neutraalia, näin myös sitoumusten tehneiden yritysten kohdalla.
Uutisten saavuttavuus vaihteli, parhaimmillaan M-Brain laski yksittäisen jutun tavoittaneen runssat 2,5 miljoonaa median kuluttajaa. M-Brain oli laskenut ansaitulle mediatilalle myös hintoja ja yksittäisen jutun hinta mainostilana vaihteli muutamasta sadasta eurosta runsaaseen 12 000 euroon.