Itämeri-työ toi ainutlaatuisen Kultaleijonan Suomeen


Uutiset / 21.06.2010

​Itämeren pelastamiseen keskittyvä kansainvälinen huippukokous Baltic Sea Action Summit ja siihen liittyvä PR-työ palkittiin 21.6.2010 markkinointialan tärkeimmällä kansainvälisellä palkinnolla, Cannesin Kultaleijonalla. Baltic Sea Action Summitin saama PR-kultaleijona on lajinsa ensimmäinen Suomessa.

Baltic Sea Action Summitin päämääränä oli saada Itämeren rantavaltioiden julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat sitoutumaan konkreettisiin toimiin Itämeren suojelemiseksi. Baltic Sea Action Summitin järjestäjän Baltic Sea ActionGroupin (BSAG) ja mainostoimisto Taivaan yhteistyönä tekemä PR-kampanja synnytti ilmiön, joka nyt palkittiin tässä maailman kovimmassa PR-kisassa. Sen voittoa voi verrata Oscar- tai Pulitzer-palkinnon saamiseen.

Esikarsinnan jälkeen mukana oli vielä 87 ehdokasta kaupallisista kampanjoista yhteiskunnallisiin ja ehdokkaiden takana oli mukana sellaisia markkinointi- tai mediajättejä kuten Microsoft, McDonald’s tai HBO.

– ”Kisan voittoon vei syntynyt ilmiö, toimiva konsepti ja saavutetut tulokset. Saimme valtionpäämiehet mukaan tehokkaalla lobbauksella ja yritykset puolestaan tarttuivat konseptiin, jossa niiden ydinosaaminen hyödynnettiin Itämeren hyväksi. Tarjosimme kaikille innovatiivisen alustan ja haasteen kokeilla rajojaan. Kun Itämerityömme sai nyt kultaa kansainvälisessä kisassa, niin tehdään tästä pilottialue ja näytetään mitä voimien yhdistämisellä voi saada aikaan”, haastaa BSAG:n asiamies Saara Kankaanrinta.

Baltic Sea Action Summitissa tehtiin 150 sitoumusta toimiin Itämeren hyväksi. Kampanja kasvoi ilmiöksi, joka sai jopa Vladimir Putinin tekemään sitoumuksen vuosikausia junnanneen Kaliningradin jätevesien puhdistushankkeen nopeuttamiseksi. Baltic Sea Action Summit veti paikalle noin 200 ulkomaista toimittajaa, joiden uutisista syntyi yhden päivän aikana 1500 mediaosumaa.

Baltic Sea Action Summit –kampanja kisaa Cannesissa vielä kaikkien sarjojen voitosta, jonka viime vuonna sai Barack Obaman presidentinvaalikampanja.

Lisätietoja:
Asiamies Saara Kankaanrinta, Baltic Sea Action Group, puh. 050 – 545 0323
Cannes Lions –kilpailufilmi:
http://www.youtube.com/watch?v=dIKKdkM4sgc
Kilpailun nettisivut:
http://www.canneslions.com/work/pr/

Baltic Sea Action Group (BSAG)

on puolueeton säätiö, joka toimii ketterästi Itämeren pelastamiseksi tarkkaan kohdennetuilla hankkeilla. BSAG:n työ perustuu Itämeren suojelukomission HELCOM:in suunnitelmaan (Baltic Sea Action Plan). Helmikuussa 2010 BSAG järjesti yhdessä Tasavallan presidentin ja pääministerin kanssa Baltic Sea Action Summitin (BSAS) Helsingissä. Itämeren maiden päämiehet sekä yli 140 yritystä tai tahoa sitoutui konkreettiseen työhön Itämeren hyväksi. Sitoumusten kerääminen jatkuu ja tehtyjen sitoumusten seuranta on alkanut.

Lisätietoja säätiöstä

www.bsag.fi ja Baltic Sea Action Summitista www.bsas.fi

LUE LISÄÄ UUTISIA

LAHJOITA